Nieuws

Update ontwikkelingen T-rijbewijs van CBR

fedecom

Per 1 januari 2015 geldt het T-rijbewijs voor grotere trekkers. Fedecom overlegt met diverse partijen, zoals het Ministerie van Landbouw en het CBR, maar ook in de eigen platforms over een verantwoorde en werkbare invulling van de randvoorwaarden.

Eisen voor het examenvoertuig

Bij het behalen van een trekkercertificaat stond tot dusverre het te gebruiken model trekker niet concreet omschreven. Dit verandert bij de invoering van het T-rijbewijs. Het CBR levert de examinator, maar het is aan de markt om een representatieve trekker (van minimaal 5.500 kilogram) met aanhanger te leveren.

Welke aspecten zijn relevant?

Inmiddels is gekeken naar de randvoorwaarden voor het examenvoertuig. Zo is met deskundigen onderzoek gedaan naar de inrichting van de cabine en het creƫren van meer ruimte en comfort voor de tweede zitplaats, van de examinator. In mei volgt een bijeenkomst met importeurs en wordt vooral gekeken naar de inrichting van de cabine in relatie tot kosten en tijdsbestek.

Toetsmatrijzen en rijprocedure

De toetsmatrijzen voor zowel het theorie- als praktijkexamen zijn goedgekeurd door de LTP Raad (landbouw-, tuin- en parkmachines). De Rijprocedure T wordt ontwikkeld, waarin het meest wenselijke rijgedrag van bestuurders van een landbouwtrekker met aanhangwagen staat beschreven. In mei starten de eerste pilots van het theorie-examen. De pilot voor het praktijkgedeelte start pas, als de voertuigeisen definitief zijn.

Andere aandachtspunten

Naast bovenstaande punten is CBR-CCV voor het T-rijbewijs onder meer bezig met: – het bepalen van locaties voor het praktijkexamen T; – overleg met ministerie over de wetgeving; – het inpassen van deze nieuwe examens in de CBR-ICT structuur.

Please follow and like us:
RSS
Nieuwsberichten