Nieuws

Tractormerken succesvol met innovatie de boer op

fedecom

Tractorfabrikanten slagen erin om de vernieuwing en ontwikkeling van hun merk steeds beter af te stemmen op de wens van dealer en diens afnemer. Dat is de opvallendste conclusie van het Nationaal Dealertevredenheidsonderzoek 2013 van brancheorganisatie Fedecom. John Deere is New Holland opgevolgd als best beoordeelde van de twaalf onderzochte tractormerken.

In totaal zijn 555 enquêtes naar 451 officiële Nederlandse dealers van twaalf merken verzonden. Met 213 ingevulde – anonieme – formulieren is de response 38%. JCB debuteert dit jaar in de lijst. De merken Landini en McCormick zijn onder de Argo Groep gebundeld.

Overall lichte tevredenheidsdaling

De tractormerken zijn door hun dealers beoordeeld op twaalf aandachtsgebieden, waaronder imago, verkoop, ondersteuning en winstgevendheid.
De Nederlandse dealer waardeert zijn merk gemiddeld met 14,1 punten op een schaal van 1-20 (2012: 14,3). John Deere is als beste beoordeeld met een score van 15,6. JCB behaalde de laagste waardering, een 11,9. Grootste stijger is Deutz-Fahr met +1,7 punt t.o.v. 2012. Massey Ferguson daarentegen ondervond de grootste daling en levert 0,8 punt in t.o.v. 2012.

Positief: vernieuwing van het merk

Ondanks de geringe verschillen ten opzichte van 2012 zijn er enkele tendensen. Het aandachtsgebied ‘Merk, imago en bekendheid’ blijft veruit het best beoordeeld met gemiddeld een 16,0 (2012: 16,1). Daaronder valt op dat het aspect ‘Vernieuwing en ontwikkeling van uw merk’ met 0,5 punt gestegen is. Deze trend wordt bevestigd bij het aandachtsgebied ‘Bereidheid tot verbeteren’; dealers waarderen de inmiddels doorgevoerde veranderingen eveneens in die mate.

Aandachtspunt: winstgevendheid

Het aandachtsgebied ‘Winstgevendheidbijdrage’ blijft net zoals vorig jaar achter bij de andere punten. Met een 12,3 is dit zelfs met 0,3 punt gezakt. Grootste daler is het aspect ‘Prijs-kwaliteitverhouding van merktrainingen’. Wellicht goed te vermelden is dat de persoonlijke verhoudingen en relaties tussen merk/dealer stabiel gebleven zijn, op een bovengemiddeld niveau.

Streven naar verbetering van dienstverlening

Fedecom hoopt dat de resultaten van de onderzoeken een stimulans voor de tractormerken zijn om eventuele verbeteringen in de dienstverlening door te voeren. De Nederlandse resultaten van het Dealertevredenheidsonderzoek Tractoren 2013 worden samen met de resultaten van zeven andere Europese landen gebundeld in een Europees resultaat. Dit wordt tijdens een persconferentie van Climmar op de Agritechnica op maandag 11 november a.s. bekend gemaakt.

Merk Score 2013 (schaal 1-20) Verschil t.o.v. 2012 Score 2012 (Schaal 1-20)
John Deere 15,6 0,0 15,6
Fendt 15,4 +0,5 14,9
Steyr 15,3 +1,0 14,3
New Holland 15,2 -0,6 15,8
Case IH 14,8 +0,5 14,3
Claas 14,3 +0,1 14,2
Deutz- Fahr 14,1 +1,7 12,4
Massey Ferguson 13,7 -0,8 14,5
Valtra 12,8 -0,4 13,2
Argo Groep 12,1 +0,4 11,7
JCB 11,9 niet bekend niet bekend
Gemiddelde 14,1 -0,2 14,3

De resultaten van het onderzoek zijn per merk aan alle dealers en tractormerkfabrikanten/-importeurs verstrekt.

Please follow and like us:
RSS
Nieuwsberichten