Nieuws

Michael Husfeldt: ,,Stel jezelf vier vragen voor de toekomst’’

fedecom

De voorman van de Deense branchevereniging voor dealerbedrijven, Michael Husfeldt, geeft een inkijkje in de ontwikkeling van mechanisatiebedrijven in Denemarken. Dit land is goed vergelijkbaar met Nederland. Op basis van onderzoek, interviews en een studiereis naar Amerika kwam hij met zijn team tot stevige conclusies.

Dealerbedrijven in Denemarken kenmerken zich door veel oudere ondernemers en door een relatief lage winstgevendheid. Gemiddeld heeft een bedrijf 21 medewerkers en een omzet van 7 miljoen euro. De Deense dealerorganisatie telt momenteel 135 lidbedrijven. Dit is 90% van de totale markt.

Geografisch plaatje

Van de 135 bedrijven zijn er 36 die een of meerdere filialen hebben. Het totaal aantal filialen is 55. De verwachting op basis van de trends en ontwikkelingen is dat in 2020 het aantal bedrijven zal zijn gedaald met ongeveer 35 hoofdvestigingen en 25 filialen naar een totaal van 100 bedrijven met zo’n 30 filialen. Oorzaken zijn overnames, fusies en sluitingen.

Focussen op klant of leverancier

Husfeldt wijdt de problematiek in Denemarken aan een te brede aandacht voor alle doelgroepen. ,,Er is geen focus en dat pakt hopeloos uit. Je moet durven focussen op een klant of een leverancier.” Om goed voorbereid te zijn adviseert Husfeldt bedrijven in de gradaties klein, middelgroot en groot om nu al een strategie te kiezen. Husfeldt ziet dat de bewustwording ontstaat bij dealers, maar dat men nog afwacht. ,,Het is de onafhankelijke cultuur bij velen. Toch zal vroeg of laat een moment komen dat het je overkomt, door ketenveranderingen of door buitenlandse partijen.” Op de vraag of Nederland hetzelfde plaatje herbergt, knikt de Deen. ,,Dezelfde technische behoefte is er en dezelfde merken zijn actief.”

Algemene aanbevelingen voor mechanisatiebedrijven

  • definieer welke doelgroep u bedient en wat u wilt bereiken
  • werk samen met het merk dat het best bij uw bedrijf en visie past
  • neem alle interne en externe factoren mee
  • kies voor marktleiderschap of een nichemarkt

Winnende strategie

De winnende strategie durft Husfeldt ook wel te geven. ,,Geef antwoord op de volgende vier vragen en je bent een stuk verder.

  1. Hoe ziet je bedrijf er over drie jaar uit?
  2. Welke acties moet je daarvoor inzetten?
  3. Wat kun je goed binnen je organisatie?
  4. Wat moet je stopzetten?

Onderzoek door Fedecom

Erik Hogervorst gaf aansluitend aan om te inventariseren of dergelijk onderzoek ook onder Fedecom-leden kan worden uitgevoerd. In een bij de vergadering uitgereikt enquête formulier konden de aanwezigen aangeven of men belangstelling heeft voor het volgen van een strategiebijeenkomst ‘Keuzes voor de Toekomst’? In de bijeenkomst (die ca. 4 uur duurt) is het de bedeoling om met deskundige mensen op interactieve en leerzame wijze te behandelen hoe u bestendige toekomstkeuzes voor uw bedrijf maakt, deze plant en uitvoert.

Geef via een e-mail aan secretariaat@fedecom.nl de mate van uw interesse aan:

  1. Ja, veel interesse
  2. Ja, interesse hangt af van invulling
  3. Nee, geen interesse
Please follow and like us:
RSS
Nieuwsberichten