Nieuws

Keuzedeel monteur melkwinningsinstallaties krijgt groen licht

De kogel is door de kerk: de aanvraag die is gedaan door Fedecom, Roc Aventus, Stichting KOM en vertegenwoordigers uit de branche van de veehouderijtechniek, om een keuzedeel tot monteur voor melkwinningsinstallaties vorm te geven, is goedgekeurd door de sectorkamer van de SBB (Stichting Beroepsonderwijs Bedrijfsleven).

Na vele uren van overleg, brainstormen en noeste arbeid heeft de werkgroep waarin mensen uit het bedrijfsleven en opleidingsexperts zitting nemen, een voorstel voor een keuzedeel ingediend. Het voorstel is deze maand door de sectorkamer Techniek en Gebouwde omgeving positief beoordeeld. Dit betekent dat leerlingen die kiezen voor onder andere de Mbo-opleiding elektrotechniek, installatietechniek, koeltechniek, veehouderij of mechatronica, op enig moment in hun opleiding kunnen kiezen voor een specialisatie ‘Installatie, service en onderhoud aan melkwinningsinstallaties’. Een specialisatie waar veel dealers van melkwinningsinstallaties naar uitkijken.

Het is een keuzedeel dat nog niet bestaat en waarbij leerlingen gedurende 480 uur, verdeeld over twee jaar, les krijgen in dit specifieke vakgebied. Een initiatief waar de branche veel baat bij zal hebben en waarmee aan de vraag van ongeveer 40 monteurs per jaar, voor heel Nederland, kan worden voldaan.

Wat is er vooraf gegaan aan de goedkeuring van het SBB?
Gerjanne van Esveld, projectmanager van Fedecom legt het graag uit: “De werkgroep heeft het afgelopen half jaar heel veel energie gestoken in het opzetten van leerdoelen en heeft zich gebogen over onderwerpen die in deze opleiding thuishoren en welke niet. We hebben ons steeds de vraag gesteld: Wat moet een monteur van melkwinningsinstallaties weten en hoe geef je dit vorm? Het was heel intensief en alle leden van de werkgroep hebben keihard gewerkt om het voorstel zo compleet en zo snel mogelijk in te dienen.”

Het is uiteindelijk een voorstel tot een keuzedeel geworden. Gerjanne: “Tijdens onze bijeenkomsten bleek al snel dat een volledige Mbo-opleiding niet mogelijk is. Het aantal monteurs dat deze opleiding gaat volgen is eenvoudigweg niet groot genoeg. Dus was het samenstellen van een keuzedeel de logische vorm.” Met dit keuzedeel krijgt het bedrijfsleven de beschikking over een algemene opleiding waarmee dealers van deze installaties hun klanten, melkveehouders dus, een betere service kunnen bieden.

Wat zijn de volgende stappen?
“Nu dit voorstel is goedgekeurd staat het licht op groen om verder door te pakken. Het is ook de opdracht die de SBB ons heeft meegegeven: het verder ontwikkelen van het keuzedeel. Dit betekent de leerstof en de leerdoelen verder uit te werken en te concretiseren. Er ligt nog flink wat werk dus! Het plezierige van dit project is dat iedereen achter het voorstel staat en bereid is zich hiervoor in te spannen. Het is een initiatief dat gedragen wordt door het onderwijs en het bedrijfsleven. Door samen te werken en kennis te delen wordt de branche sterker en kun je méér goed opgeleide monteurs aantrekken”, verwacht Gerjanne.

Op dit moment krijgen monteurs bij hun werkgever, in de praktijk, een opleiding die vaak merkgebonden is. Met het starten van deze opleiding wordt het bedrijfsleven deels ontlast, omdat monteurs al tijdens hun studie opgeleid worden en dus met flink wat kennis op de werkvloer zullen verschijnen. Belangrijk is ook om jongens en meisjes al op jonge leeftijd, dus als ze kiezen voor het MBO, kennis te laten maken met deze tak van sport. En belangrijk: ze er enthousiast voor maken!

Met de goedkeuring voor dit keuzedeel is de weg ook vrij voor monteurs die al enige tijd werkzaam zijn in deze branche. Er wordt gewerkt aan een bijscholingstraject met certificaten zodat deze monteurs ook kunnen profiteren van een specialistische opleiding aan melkwinningsinstallaties.

Wat leert een monteur in 480 uur?
Het klinkt als een behoorlijke tijdsinvestering maar kijkend naar de leerdoelen, zijn er veel disciplines die een monteur moet beheersen. Veiligheid en kennis van dierenwelzijn lijken geen voor de hand liggende onderwerpen maar hebben juist alles te maken met dit werkveld. Voor een veehouder is het belangrijk dat een monteur zorgvuldig omspringt met een installatie die zijn levende have op de juiste wijze melkt. Denk ook aan hygiëne, melkkwaliteit en uiergezondheid. Dit naast de wat logischere leerdoelen zoals storingsmeldingen, werk voorbereiden, in bedrijf stellen van installatie, onderhoud en rapportage.

En wat staat er nu nog op stapel?
Gerjanne: “De lesstof ontwikkelen natuurlijk! Hier moeten we de komende tijd veel aandacht aan besteden en we doen dan ook een beroep op bedrijven die in de veehouderij- en melkwinningsinstallatietechniek werkzaam zijn. We hebben hen nodig voor lesstofontwikkeling. Concrete voorbeelden uit de praktijk vertaald naar praktijkopdrachten, goede ideeën om de lessen te kunnen samenstellen. We zullen ook binnenkort contact zoeken met leden waar we video’s mogen maken zodat we een beeld kunnen schetsen van wat het werk als monteur van een melkwinningsinstallatie inhoudt. Als je jonge mensen wilt interesseren voor dit vak, zullen ze toch op z’n minst een goed idee moeten hebben van wat het te bieden heeft!”

Als het aan de werkgroep ligt, en daar werken ze continue hard aan, gaat deze opleiding in september 2018 van start.

Tekst: Alinda van Dijk

Please follow and like us:
RSS
Nieuwsberichten