Nieuws

Dynamiek van precisielandbouw krijgt met Agrotronica eigen opleiding

fedecom

De landbouwmechanisatiebranche is voortdurend in beweging. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op en technologie neemt op alle fronten een steeds grotere plaats in bij dagelijkse verrichtingen. Efficiënter werken gebeurt meer en meer met robottechnologie en andere vormen van automatisering. Vakopleidingen in de landbouw en groensector moeten dus volop bijspringen om te voldoen aan de technologische dynamiek in het bedrijfsleven. Tijd om de koppen bij elkaar te steken en in vliegende vaart van start te gaan met het ontwikkelen van een vakopleiding die aansluit bij deze behoeften.

Een naam die de lading dekt van de discipline waarbij een specialist verantwoordelijk is voor het onderhoud van automatische, onbemande landbouwvoertuigen. Tijd om als de wiedeweerga leerlingen te werven die interesse hebben in technologie, computers, groensector en landbouw. Opleidingsmanager Wim Overeem van Fedecom denkt dat een hele groep jonge mensen warm zal gaan lopen voor een 4-jarige opleiding in deze richting: “Dit is precies waar de branche behoefte aan heeft: gespecialiseerde onderhoudstechnici die met hulp van sensortechniek, computers, meetapparatuur, elektronica en robot- en dronetechniek aan de slag gaan in de landbouwmechanisatie. Er bestaat nog geen opleiding die zich puur en alleen bezig houdt met precisielandbouw en alle technologie die daarvoor gebruikt wordt. Ik weet zeker dat dit een richting is die voor veel middelbare scholieren héél interessant klinkt.”

Imago van branche wat oppoetsen
Fedecom-lid Allard Martinet van Precisionmakers bevestigt de argumenten van Overeem. Ook hij ziet duidelijk de noodzaak van een opleiding op MBO-4 niveau waarbij elektrotechniek, technologie en agricultuur samengevoegd worden tot één gespecialiseerde beroepsopleiding. “Het doel van het starten van deze opleiding is wat mij betreft tweeledig: enerzijds hopen we hiermee meer mensen aan te trekken voor onze bedrijven omdat er behoefte is aan méér personeel en anderzijds geeft het ons de kans het imago van de branche wat op te poetsen. Het is belangrijk middelbareschoolleerlingen vroeg enthousiast te maken.” Volgens Martinet is deze opleiding bedoeld om de ‘betere monteurs’ op te leiden. “Diagnoses stellen en storingen oplossen is in deze techniek complexer dan in de conventionele techniek. De opleiding Agrotronica is bedoeld voor jongens en meisjes die voeling hebben met elektronica, hardware, software en zich thuis voelen in de agricultuur. Ze moeten vooral handig en vlot kunnen werken met een laptop,” meent Martinet.

Hoe gaat de opleiding er uitzien?
Berry Lodder, teammanager van regionaal opleidingscentrum Aventus te Apeldoorn, heeft daarover al een aardig concreet idee: “Voor mij is het helder dat de opleiding Agrotronica een hele actieve opleiding moet worden. Dus is het voor de leerlingen niet: met de armen over elkaar in de schoolbanken zitten, maar bieden we hen vooral een opleiding waarbij de directe koppeling en aansluiting tussen het bedrijfsleven en onderwijs optimaal zal zijn. Een flexibele en dynamische vorm van onderwijs dus! Dit vakgebied vraagt om een aanpak met leerlingen, die tot een generatie behoren die veel gebruik maken van technologische applicaties in hun dagelijkse routines. Jongens en meisjes die allang geen rekening meer houden met een vaste werkplek maar die met een laptop en wifi flexibel kunnen werken. Overal. Juist in deze branche,” zo licht Lodder toe.

Volgens Lodder is het belangrijk de leerlingen nog vaardiger te maken in flexibel werken, omdat het technologisch gezien mogelijk is op afstand te werken met onbemande machines. Het vak vereist niet dat je ter plaatse bent. Verder moeten deze gespecialiseerde monteurs/technici initiatieven durven nemen, ook op afstand, en beschikken over een behoorlijk analytisch vermogen. De dagelijkse praktijk met haar snelle ontwikkelingen zal het uitgangspunt van de lessen vormen. Wim Overeem, Allard Martinet en Berry Lodder hebben elkaar hier al in gevonden.

Hoe denk je deze leerlingen te vinden én te motiveren voor deze opleiding?
“Dat is iets waar we heel snel mee aan de slag moeten! Bedenk dat je nu moet gaan werven voor leerlingen die over 2 jaar beginnen aan deze opleiding en dus over 6 jaar de opleiding Agrotronica gaan afronden. Maar de werving moet nu! Ik heb wel wat ideeën. Ik denk dat het verstandig is naar middelbare scholen te gaan, met leuk videomateriaal waarin een duidelijk beeld wordt gegeven van het werk, wat het vak precies inhoudt. Leuke filmpjes, misschien wel aansprekende apps, alles om jongeren te interesseren voor een vak dat zowel dynamisch als uitdagend is.”

Informatie uit de branche meer generiek maken
Juist vanwege de dynamiek en de ontwikkelingsdrang die precisielandbouw en robottechniek zo typeren, zal Aventus de hulp van het bedrijfsleven hard nodig hebben. Lodder: “Met materiaal uit de praktijk, cases, storingen, zoveel en zo actueel mogelijk als het kan. Alleen zó is een opleiding het meest actueel en zit deze het dichtst op de dagelijkse praktijk.” Volgens Lodder kunnen deze cases in simulaties worden nagemaakt en zijn ze te gebruiken als lesmateriaal. Martinet wil deze aftrap graag doen: “Problemen uit het veld: daar hebben leerlingen behoefte aan. Ik wil me inzetten om deze informatie up-to-date te houden en actuele zaken aan te dragen. Ik vind ook dat dit soort initiatieven een taak is voor en door leden van Fedecom. Alleen door informatie te delen, en meer generiek te maken, kun je als branche groeien.

Tekst: Alinda van Dijk

Please follow and like us:
RSS
Nieuwsberichten