Deelnemers M.O.V.E. maken verbinding, laten ambitie zien en tonen ondernemerschap

Afgelopen donderdag 16 maart kwamen ongeveer 40 vrouwelijke directeur-eigenaren, partners, dochters en managers van mechanisatie- en tuin- en parkbedrijven samen op Papendal voor de eerste editie van het Mechanisatie en Ontwikkeling Vrouwen Event (M.O.V.E.). De dag stond in het teken van verbinding en herkenning. “We zijn allemaal vrouwen die ons vrouwtje staan!”

De mechanisatiebranche is al lang niet meer alleen een speelveld voor mannen. Vrouwen maken zelfs al 10% uit van het totaal aantal medewerkers. Deze vrouwen zijn als eigenaar, partner, medewerker of manager onmisbaar om de juiste bedrijfsbeslissingen te nemen. Een belangrijke boodschap werd al tijdens de energieke kick-off van oud-politica Sabine Uitslag benoemd: een mix van vrouwelijke en mannelijke kwaliteiten is voor iedere organisatie een toegevoegde waarde.

M.O.V.E. faciliteerde gesprekken over de vele situaties waar een vrouw mee te maken krijgt. De workshops Toekomst van de agribusiness, Vrouwelijk leiderschap, Samenwerken en ingrijpende beslissingen en Balans tussen werk en privé werden geleid door vrouwen die wisten waar ze het over hadden. Hannie Zweverink (directeur van de CUMELA) gaf de deelnemers mee om bewust te zijn van de visie van het bedrijf en tijd te nemen om hierop te sturen. Een deelnemer: “Onbewust weten we allemaal hoe het moet, maar wie heeft er daadwerkelijk een visie geformuleerd en handelt hier naar in de dagelijkse praktijk?”
Zweverink gaf de deelnemers handvatten om gestructureerd en planmatig te werken, om op die manier beter de focus te kunnen houden op de bedrijfsvisie.

Ook workshopleider Elies Lemkes (directeur ZLTO) wist de deelnemers te inspireren met mooie voorbeelden van vrouwelijk leiderschap. Voor haar is haar ‘vrouw zijn’ nooit een onderwerp van gesprek geweest, als telg van een echte ondernemersfamilie. Ze gaf de deelnemers mee dat het wat haar betreft altijd een kwestie is van gewoon doen.

Anne-Marie Spierings (gedeputeerde D’66 Agrarische ontwikkeling) zoomde vooral in op de schaalvergroting en technische innovaties binnen de agribusiness. Het overbruggen van de communicatiekloof tussen de sector en de consument is volgens haar één van de grootste uitdagingen. “Vrouwen kunnen en moeten een grotere rol pakken in het verbeteren van het imago van de sector.”

Veel herkenning was er tijdens de workshop ‘Balans tussen werk en privé’, geleid door ervaringsdeskundigen Jacquelien Noorlander van Hamersveld (LMB Hamersveld) en Patricia Hogervorst (Wout Hogervorst v.o.f.). In de kleine setting kon iedereen haar zegje doen, aan de hand van een aantal stellingen. Ook was er een mooie dynamiek tussen de verschillende fases waarin de deelnemers zich bevonden. Zo kon de oudere generatie de startende generatie goed adviseren vanuit hun eigen ervaringen en bevindingen.

Na deze zeer geslaagde eerste editie staat de tweede editie alweer op stapel. Deze is gepland op 25 januari 2018.

Please follow and like us:
RSS