Nieuws

CEMA/Fedecom kritisch op EU-richtlijn over onderhoudsinformatie

fedecom

Het verschaffen van onvoorwaardelijke toegang tot informatie over reparatie en onderhoud kent grote risico’s en dat valt bij de Europese koepelorganisatie CEMA niet goed.

Vrije concurrentie op aftersales markt

In haar concept richtlijn over ‘Regulation for Vehicle Construction Requirements’ stelt de Europese Unie het volgende: ‘Gemakkelijke en duidelijke toegang tot informatie over reparatie en onderhoud is de sleutel tot het waarborgen van de vrije concurrentie op de aftersales markt van voertuigen. Daartoe moeten de fabrikanten ervoor zorgen dat onafhankelijke operatoren die actief zijn op deze aftersales markt gemakkelijk, restrictievrije en gestandaardiseerde toegang hebben tot informatie over de reparatie en onderhoud van voertuigen, zonder onderscheid ten aanzien van erkende dealers en reparatiebedrijven’.

Wat vindt CEMA?

De CEMA, de Europese koepelorganisatie waar Fedecom lid van is, wijst de EU in Brussel er nadrukkelijk op dat deze richtlijn forse risico’s meedraagt betreffende de voertuigconformiteit, als ook de veiligheid en gezondheid van monteurs en gebruikers.

De markt heeft volgens CEMA/Fedecom meer behoefte aan het stellen van minimale eisen aan gekwalificeerde monteurs. Ook is juist het gebruik van specialistisch gereedschap wenselijk om onderhoud of reparaties te verrichten aan complexe landbouwmachines. Tevens zouden de betrokken partijen garant dienen te staan voor het vastleggen van informatie-uitwisseling en uitgevoerde activiteiten. Alleen op deze wijze kan worden geborgd – track & trace – dat voertuigen blijven voldoen aan typegoedkeuringen (geen chip-tuning) én onderhoud en reparaties veilig worden uitgevoerd.

Please follow and like us:
RSS
Nieuwsberichten