Blog

Mollemalen

fedecom

Je kent ze wel, die verhalen over resultaten en succes. Sommige mensen lijkt het gewoon aan te komen waaien: wat ze ook doen of aanpakken, het gaat meteen goed en het leidt tot geweldige prestaties. Natuurtalenten die zonder al te veel moeite de hoofdprijs pakken. Ongenaakbaar, en onnavolgbaar, winnaars die echte kampioenen worden. Hun populariteit stijgt tot ongekende hoogte en soms worden het supersterren. Letterlijk supersterren in de muziek-of sportwereld, maar ook sterren in de dagelijkse werkomgeving en in het bedrijfsleven. Succesverhalen van ondernemers waarbij het allemaal wel vanzelf lijkt te gaan.

Je hebt ook harde werkers. Mensen die enorme inspanningen moeten verrichten om een gering resultaat te bereiken. Het is worstelen en vechten en dan lukt het vaak ook nog net niet. Een tweede positie of anoniem meedoen is dan hun deel. Soms ook hoon, want de buitenwereld is van oordeel dat zij het toch maar eens waar moeten maken.

Aan bovenstaande moest ik denken toen ik Bauke Mollema in de Tour de France een etappe zag winnen. Terecht was het commentaar van de journalisten: ‘Zie hem trappen op die fiets, hij schudt van de ene kant naar de andere kant, hij vecht, hij trekt aan het stuur en gaat nog meer heen en weer schuddend en harkend op die fiets tekeer.’ Tegen de wind in sleurend en trekkend en kromgebogen over het stuur zichzelf een weg banend. ‘Hoe sterk is de eenzame fietser?’, fluistert de stem van Boudewijn de Groot in mijn achterhoofd. Het is kilometers lang zenuwslopend secondewerk, maar het lukt Bauke om als eerste in die etappe over de meet te komen. Je ziet de ingetogen vreugde, maar de blijdschap straalt nauwelijks van z’n gezicht af. De frêle wielrenner heeft wel een afgemeten commentaar na de finish: ‘tja, mwah… ik wist dat ik het kon, maar het waren wel de zwaarste kilometers uit mijn leven’. Die manier van vechtend de trappers naar beneden duwen tegen de weerstand in en dan ingehouden bescheiden zijn over deze topprestatie. Dat noemen we vanaf zondag 16 juli “Mollemalen”. Bij het grote publiek maakt het meer beleving en enthousiasme los dan de zoveelste overwinning van de gedoodverfde favoriet.

In ons hart weten we allemaal dat de dingen niet vanzelf gaan. Veel vaker is er oneindig veel geduld en doorzettingsvermogen nodig om de top te bereiken. Maar als die dan een keer wordt bereikt, dan is de vreugde bij onszelf en het respect van het publiek des te groter.

Het maken, leveren en onderhouden van machines en techniek vraag ook eindeloos veel geduld, grote kennis van de omgeving en een voortdurende, grote inspanning op weg naar een onderscheidende bedrijfsprestatie. En dat ook nog in teamverband: “Mollemalen” in optima forma. Fedecom is er trots op en levert u als lid graag de support bij uw “wedstrijden” in de vorm van gestroomlijnd materiaal, perfect opgeleide en getrainde (be)stuurders en een optimale presentatie naar het publiek. Natuurlijk moet je uiteindelijk als bedrijf wel zelf de trappers ronddraaien. Als je dat het snelst en het langst kunt, zul je uiteindelijk “door Mollemalen de top behalen”.

Gerard Heerink

Directeur Fedecom

Heerink@fedecom.nl