Dossier Kentekening

Kenteken draagt bij aan verkeersveiligheid

fedecom

‘Al jarenlang bepleit Fedecom de invoering van kentekenen. Nu een paar maanden aan het werk bij Fedecom zie en merk ik waarom dit zo belangrijk is om verkeersongelukken te voorkomen. Daarom  zijn wij met onder meer Cumela, TLN, RDW, Verkeerspolitie en de Nationale Raad voor Veiligheid van mening dat met kentekenen van landbouwvoertuigen de juiste balans wordt gevonden tussen  maatschappelijk en economisch belang.’ Gerard Heerink, directeur Fedecom ‘Helaas denkt de organisatie die de belangen van de grootste groep gebruikers behartigt, LTO Nederland, hier anders over. Daarom voor LTO nog eens de feiten  rondom het registreren van mobiele landbouwmachines op een rij gezet:

  • Bij veiligheid van trekkers en zelfrijdende landbouwvoertuigen speelt naast de vaardigheid van de bestuurder ook de technische staat en werking van het voertuig een bepalende rol;
  • Doordat machines niet geregistreerd zijn, kunnen verkeershandhavers bij constatering van sterk afwijkend verkeerstechnisch functioneren niet de eigenaar aanspreken;
  • Nederland is  een van de zeer weinige Europese landen die geen registratie van landbouwmachines kent; over level playing field gesproken!
  • Machines die niet gekentekend zijn, leveren bij verkoop een paar duizend euro minder op dan geregistreerde voertuigen; alleen al de handel in gebruikte tractoren vanuit Nederland zou jaarlijks ca. 6,3 miljoen euro hoger in waarde kunnen zijn;
  • Kentekenen  heeft een positief effect op veiligheid  en zo mogelijk ook op verzekeringstarieven  voor machines. Daarbij zijn deze machines bij eventuele diefstal  gemakkelijker traceerbaar;
  • Het kentekenen van landbouwvoertuigen kost inderdaad geld. Bij  inventarisatie in de praktijk blijkt dat de werkelijke kosten bij invoering eenmalig rond de 1000,- euro zouden kunnen liggen (per bedrijf en afhankelijk van het aantal te kentekenen voertuigen) en na invoering stukken lager. Fabrikanten, importeurs en dealers willen boeren van LTO die een beroep doen op deze bedrijven maximaal helpen om deze kosten zo laag mogelijk te houden.

Ik hoop dat op grond van deze feiten bij LTO iets meer balans in de discussie ontstaat en dat de invoering van kentekening van landbouwvoertuigen nu snel dichterbij komt!’

Gerard Heerink

directeur Fedecom

Please follow and like us:
RSS