Blog

De menselijke maat

Gerard heerink

‘De menselijke maat in de dagelijkse omgang is niet vanzelfsprekend. Soms wordt het je gewoon koud om het hart als je bepaalde reacties leest op internetsites. Elkaar zonder wederzijds respect hard en confronterend tegemoet treden, soms opgefokt door op sensatie beluste media. Dat lijkt in de samenleving de nieuwe standaard voor met elkaar omgaan te worden. Je ziet en beleeft de verruwing bijna elke dag.

We merken dit ook in delen van de markt en binnen bedrijven. Nieuwe technologie, vooral de internettoepassingen, maakt het mogelijk om data, informatie en berichten binnen de kortste keren van de ene kant van de wereld naar de andere kant te sturen. Daar zitten heel veel voordelen aan. Machines gaan langer mee, hebben minder storingen, kunnen veel beter preventief onderhouden worden en geven betere managementinformatie, zodat logistiek, consumptie en productie beter op elkaar worden afgestemd. En er zijn nog veel meer voordelen. Daar wordt je als ondernemer beter van of je bedrijf presteert en rendeert er beter door. Nadelen zijn er ook. Het aanbod en de vraag zijn zo transparant aan het worden dat marges moeten worden prijsgegeven en daardoor verdampen.

Er zijn goeroes die voorspellen dat Internet een einde zal maken aan winkels, showrooms en handel. Digitale webwinkels waar je thuis op je tablet met een configurator jouw machine kunt samenstellen (net als elk willekeurig overhemd, maaltijd of auto) zijn de toekomst, wordt op veel congressen verteld. Dat kan in onze mechanisatiebranche ook en op een beperkt aantal terreinen gebeurt het al volop. Zet deze trend door? En worden de chauffeurs van vandaag de tablet-proces-engineers van morgen? In onze maakbedrijven rukken robots op en superefficiënte bedrijfsprocessen zonder enige menselijke handeling zijn binnen handbereik. We kunnen straks produceren, distribueren en gebruiken vanuit een luie stoel. Brave new world: het beeld is al eens geschetst. Als je de rapporten van de technische mogelijkheden op je laat inwerken, begint het je te duizelen. Goldman Sachs, de grote Amerikaanse zakenbank, heeft becijferd dat een wereldwijde overstap op precisielandbouw in de landbouw kan resulteren in 70% productiviteitsgroei in 2050, 40% vermindering van de wereldwijde waterverspilling en 20% opbrengstverbetering door terugdringing van overbemesting. De nieuwe technologie brengt de machine- en techniekbranche een waarde van € 220 miljard. Fenomenaal en bijna ongelofelijk.

De vraag die rijst bij al dit soort bespiegelingen is: kan de mens hier nog aan sturen? Is er nog wel ruimte voor menselijke inbreng? Of wordt alles door de techniek en de systemen bepaald? En wordt het een keiharde concurrentieslag tussen een paar grote globale machinemerken of zaad- en gewasbeschermingsmultinationals? Het (b)lijkt dat er echter ook nog veel te kiezen blijft. En er is nog veel innovatieruimte door verbetering van samenwerking en partnerships tussen fabrikanten, importeurs en dealers. Specialisten die weten wat de klant wil, die daarnaar handelen en voortdurend op zoek zijn naar specifieke maatvoering van producten en diensten, hebben grote kansen. Bedrijven in onze branche zijn er goed in. Niet alleen omdat we de beste technische kennis in huis hebben of de betere manager. Maar omdat we een bedrijfsstructuur hebben met vele flexibele familiebedrijven. En juist en vooral omdat de ondernemers en medewerkers de taal van de klant verstaan en vertalen in hele specifieke oplossingen. De VOC-handelsgeest van vroeger uit zich vandaag de dag in persoonlijk klantcontact en relatieonderhoud. Weten en leveren wat de klant, internationaal of nationaal, wil en wenst. Daarbij gebruik maken van hele slimme datatechnieken om op het juiste moment de afnemer/gebruiker te bedienen met jouw persoonlijke touch. Dat is de Menselijke Maat die het verschil maakt.’

Gerard Heerink

directeur Fedecom

heerink@fedecom.nl